Voor mijn pedagogische visie klik hier:

Pedagogische visie

Hier vast een greep eruit om een beeld te krijgen.

Kinderen vinden bij mij veiligheid, gezond voedsel, buitenlucht en beweging, en ondersteuning van de taalontwikkeling.

Veiligheid

Ik vind het belangrijk dat kinderen  zich bij mij veilig voelen. Natuurlijk is mijn huis kindveilig ingericht zodat zij vrij kunnen rondbewegen zonder ongelukken. Daarnaast zorg ik dat zij zich vertrouwd voelen bij mij. Ik observeer de kinderen, luister naar wat zij te zeggen hebben, toon waardering en complimenteer waar mogelijk. Omdat ik zelf rustig van aard ben voelen kinderen zich snel op hun gemak. Ik heb een vast dagritme zodat kinderen weten wat ze kunnen verwachten.

Gezond voedsel

Het ontdekken van nieuwe smaken is voor kinderen een spannend en leuk proces. Ik bied kinderen zoveel mogelijk verse groenten en fruit aan. Ik heb een wekelijks groente- en fruitpakket van de boer en heb dus altijd verse biologische groenten en fruit in huis. Hiermee maak ik papjes of soep en ik bied het aan als tussendoortje.

Buiten spelen en beweging

Buiten voelen kinderen zich vrijer in hun beweging. Ik heb een ruime groene tuin met een veilig gazon waarop zij vrij rond kunnen scharrelen. Er vliegen veel vogels rond dankzij de ligusterhaag en er zijn veel verschillende blaadjes om te onderzoeken. Ook heb ik een parkje met oude lindebomen voor de deur en zijn er verschillende speeltuintjes in de buurt. Deze bezoek ik graag zodat kinderen hun energie kwijt kunnen. Door elkaar uit te dagen met klimmen en klauteren ontwikkelen kinderen hun grove motoriek. Bij klimmen is mijn stelregel: “Als je het zonder mijn hulp niet durft moet je het ook niet doen.” Hierdoor ontwikkelen kinderen het vertrouwen en inschattingsvermogen om nieuwe dingen op een veilige manier uit te proberen. Ik geniet samen met hen van de momenten waarop iets nieuws is gelukt wat ze eerder niet durfden. Natuurlijk houd ik een oogje in het zeil en grijp ik in wanneer ze te roekeloos zijn naar mijn idee.

Taalontwikkeling

Een baby communiceert al vanaf zijn geboorte, aanvankelijk vooral door middel van reflexen. Vanaf 4 maanden raakt de baby steeds meer geïnteresseerd in zijn omgeving. Ik stimuleer interactie door tegen babies te praten, liedjes te zingen, en door elkaar na te doen wat altijd voor dikke pret zorgt. Ik ga regelmatig naar de bibliotheek om kinderboekjes te halen om voor te lezen. Voorlezen is een ontspannend en interactief proces waarbij kinderen kunnen oefenen met woorden en taal. Ik neem de tijd om peuters die naar hun woorden zoeken te laten uitpraten en moedig ze hierin aan.

Lees mijn pedagogische visie voor meer informatie:

Pedagogische visie